Informatie over epifysiodese

Inleiding
In samenspraak met uw orthopedisch chirurg heeft u besloten uw kind te laten opereren middels een epifysiodese. Op deze pagina leest u over de operatie. Heeft u nog vragen na het lezen, stel deze dan gerust aan uw behandelend arts.

De meest voorkomende reden om deze operatie te doen is een verschil in beenlengte. Door een of twee groeischijven van het lange been te beschadigen groeit het lange been minder snel. Een been heeft normaal gesproken 4 groeischijven: 1 bij de heup, 1 net boven de knie, 1 net onder de knie en 1 net boven de enkel. Als de groeischijven nog ”open” zijn dan is er nog lengtegroei mogelijk in het been.

Aan het einde van de groei sluiten de groeischijven en stopt de lengtegroei. De juiste timing van de operatie is daarom belangrijk. Door meerdere controles kan redelijk goed voorspeld worden wanneer de operatie zou moeten worden uitgevoerd. De groeischijven die voor een epifysiodese worden beschadigd zijn nagenoeg altijd die rond de knie: soms 1, soms beide, afhankelijk van het bot dat verschilt in lengte.

Een andere reden voor de operatie kan zijn dat de te verwachte eindlengte van een kind ongewenst is. Door de groeischijven rond de knie te beschadigen voordat de groei is gestopt kan die eindlengte wat worden beperkt.

Uw kind wordt voor deze operatie meestal opgenomen op het dagcentrum van het Amsterdam UMC. In uitzonderingsgevallen wordt een opname op de verpleegafdeling gepland.

Voorbereidingen voor de opname van uw kind
Na het operatieve vooronderzoek en wanneer ook de operatiedatum bekend is, is het handig om thuis alvast wat zaken voor te bereiden voordat uw kind wordt opgenomen. Het is raadzaam 1 week voor uw opname de noodzakelijke hulpmiddelen te regelen. Dit kan bij een thuiszorgwinkel bij u in de buurt.

Wat heeft u nodig?
Noodzakelijke hulpmiddelen:

• Twee elleboogkrukken (neem deze krukken mee naar het ziekenhuis)
  • Een losse stoel om onder de douche te zetten

Aanvullende maatregelen:

• Een voetenbank, zodat uw kind met het geopereerde been omhoog kan zitten
  • Verwijder losse kleden op de vloer
  • Gebruik een antislipmat in de douchecel zelf en in badkamer

De operatie
Tijdens de operatie wordt met behulp van een röntgenapparaat bepaald waar de groeischijf zich bevindt; welke zal worden beschadigd. Er wordt een litteken gemaakt aan weerszijden van deze groeischijf en met behulp van een boor wordt de groeischijf dermate beschadigd dat deze na de operatie niet meer zal groeien. De littekens worden gesloten met behulp van oplosbare hechtingen. De littekens zijn ongeveer 1 à 2 cm groot. De operatie duurt per groeischijf 10 à 15 minuten. Om het geopereerde been wordt een drukverband aangelegd.

Na de operatie
Als de operatie klaar is, wordt uw kind naar de uitslaapkamer gebracht. Na de operatie spreekt u de arts en hoort u hoe de operatie is gegaan. Wanneer de pijn onder controle is kan uw kind met ontslag.

Pijnstilling
Uw kind krijgt medicijnen om de pijn onder controle te krijgen. Dit gaat in overleg met de anaesthesioloog (narcosedokter).

Fysiotherapie
Voor de meeste kinderen is fysiotherapie niet nodig na de operatie. Het kan wel handig zijn om voor de operatie alvast te oefenen met het lopen met krukken.

Belasten en bewegen
Het geopereerde been mag worden belast met krukken gedurende de eerste 4 weken na de operatie. Het bot is enigszins verzwakt doordat er holtes zijn gemaakt met de boor. Om die reden is het lopen met krukken belangrijk om het been te beschermen. Na 4 weken zullen de holtes grotendeels zijn opgevuld met bot en kan de belasting naar welbevinden worden uitgebreid. Contactsporten beoefenen kan veilig na minimaal 6 weken na de operatie. De knie, enkel en heup mogen bewogen worden als voor de operatie. Dat zal in het begin pijnlijk zijn, maar verbeterd over het algemeen goed binnen 2 à 3 weken.

Drukverband
Het verband mag u na 2 à 3 dagen verwijderen.

Afspraken
Bij het ontslag krijgt u direct een afspraak mee, deze vindt plaats ongeveer 4 weken na de operatie. Tijdens deze controle wordt de wond en de functie van de knie beoordeeld. Als de functie achterblijft kan een verwijzing naar de fysiotherapeut volgen. Na deze afspraak krijgt u weer een vervolgafspraak, meestal na 4 à 6 maanden.

Complicaties/gevolgen
Ondanks alle voorzorgen blijft er een (kleine) kans bestaan complicaties. De meest voorkomende zijn:

• Nabloeding (meestal in de eerste 24 uur).
  • Wondinfectie: Een infectie kenmerkt zich door roodheid, pijn, zwelling en soms koorts.
  • Zenuwbeschadiging: Gevoelsverlies in het geopereerde gebied (minder dan 1 % kans). Vaak herstelt dit spontaan binnen een jaar.
  • Botbreuk: Het bot is verzwakt en heeft theoretisch een grotere kans op een breuk. Dit is extreem zeldzaam.

Aandachtspunten bij en na ontslag

Wanneer contact opnemen met het ziekenhuis?
Bij ernstige roodheid, (toename van) wondlekkage, zwelling, pijn, aanhoudend kloppend gevoel, tintelingen in de voet/tenen of koorts (boven 38˚C) neemt u contact op met het ziekenhuis tel. 020-5669111. Vraag naar de dienstdoende van de afdeling Orthopedie en Sportgeneeskunde.

Hervatting bezigheden
Zodra de pijn onder controle is en de mobilisatie (lopen, evt met krukken) veilig, mag uw kind naar school. Als het herstel normaal verloopt kan er na 6-8 weken weer worden gesport. Bij een normale wondgenezing mag uw kind na twee weken weer zwemmen en in bad.

In het kort

Op de röntgenopname: Een knie tijdens de operatie. De rode pijl wijst naar de boor. Tussen de gele pijlen loopt de groeischijf net boven de knie, tussen de groene pijlen de groeischijf net onder de knie.
Opnameduur: 1 dag
Operatieduur: 10-15 minuten
Vervolgafspraken: Twee (4 weken, 8 tot 1o weken na operatie)