Onderwijs
Een onderwijstaak van de afdeling Orthopedie en Sportgeneeskunde is bachelor- en masteronderwijs aan artsen en toekomstig orthopeden. Het voorziet in een optimale basisbehoefte, waarmee de orthopedische zorg van de toekomst wordt gewaarborgd. Maar het onderwijs van de afdeling overstijgt het specialisme orthopedie ook op meerdere fronten.
De basisbehoefte
De afdeling voorziet in onderwijs wat betreft onderwijs voor orthopeden en orthopeden in opleiding, geneeskundestudenten, maar ook postacademisch onderwijs voor verpleegkundigen, huisartsen, radiologen en radiotherapeuten. Op het gebied van orthopedie voorzien wij in een kennisbehoefte, in de meeste brede zin van het woord.
Prijswinnend onderwijs
De visie van het onderwijs strekt verder dan alleen de topreferente gebieden van de afdeling Orthopedie en Sportgeneeskunde. Het prijswinnende onderwijs, waar onderwijscoordinator prof. dr. Jos Bramer zich mee bemoeit, gaat over een thema dat ‘waarnemen, denken en doen’ heet. Het heeft een flinke reikwijdte; het begint bij een sensorische waarneming en stopt bij de emotionele beleving. Alles wat daar tussen gebeurt op anatomisch, fysiologisch, dan wel psychologisch vlak valt binnen het thema dat Bramer voor zijn rekening neemt. Het is één van de vier grote thema’s binnen het geneeskunde-onderwijs, waarvoor Bramer al enige jaren wordt genomineerd als beste docent. In 2021 werd hij ook verkozen tot ‘docent van het jaar’. De afdeling als vakgroep wordt ook al twee jaar genomineerd als beste vakgroep voor dit discipline-overstijgende onderwijs. Het medisch onderwijs van de afdeling Orthopedie en Sportgeneeskunde mag met recht prijswinnend worden genoemd.
Groeiende zorgbehoefte voor het steun- en bewegingsapparaat voorspelt
Verder is er nog een sterk pleidooi te voeren voor het belang van goed onderwijs in het steun- en bewegingsapparaat. Het NIVEL maakt namelijk ieder jaar voorspellingen bekend voor de komende tien jaar op het gebied van zorg. Volgens die voorspellingen gaan het aantal aandoeningen van het steun- en bewegingsapparaat in een rechte lijn omhoog. Niet heel gek nu mensen ouder worden en steeds actiever willen blijven. Maar het aantal patiënten met een aandoening in het steun- en bewegingsapparaat gaat daarmee naar verwachting enorm sterk toenemen. De orthopedie als specialisme zou weleens het grootste kunnen worden, als het gaat om de hoeveelheid zorg- en hulpvragen.
Het belang van goed bewegen
Daarbij wordt het belang van goed kunnen bewegen steeds evidenter. Het verzorgen van aandoeningen als diabetes en ook kanker maken beweging steeds belangrijker. Als een persoon niet meer goed kan bewegen, gaat de gezondheid op allerlei aspecten ook uitdagingen kennen. Of zelfs verslechteren. Denk aan overgewicht, hart- en vaatziekten, maar ook de mentale gezondheid profiteert van prettig kunnen bewegen.
Onderwijs is een continuüm
Het maakt kennis van het steun- en bewegingsapparaat belangrijker dan ooit. Met name de aandacht voor het gezondheidsbevorderende aspect wat in dit vakgebied schuilgaat, mag niemand ontgaan. Er is een taak voor ons als afdeling om dat te bevorderen en dat interprofessioneel verder uit te dragen. Naar (toekomstig) artsen, maar ook ver buiten die medische wereld. Uiteraard moeten wij ook blijven voorzien in basiskennis, maar die is over acht jaar mogelijk weer achterhaald. Het onderwijs is als het leven, een continuüm. Kortom, wij blijven leren en onderwijs geven.
Onderwijscoördinator Orthopedie
Prof. dr. J.A. Bramer